IN MEMORIAM

Koos de Jong 14 maart 1953 - 9 juni 2021

Op 9 juni 2021 is tot onze grote ontsteltenis en verdriet Koos de Jong overleden. Hij heeft aan de wieg gestaan van de Jan de Jongstichting. Na het overlijden van zijn vader Jan de Jong in 2001 heeft Koos, samen met zijn moeder Riek de Jong, de Jan de Jongstichting opgericht. De stichting werd opgericht om zijn vaders wens gestalte te geven dat het woonhuis met kantoor aan de Rijksweg in Schaijk, het Magnum Opus van deze vooraanstaande Bossche School architect, voor de ‘eeuwigheid’ behouden zou blijven. Koos groeide er met zijn vier zussen op.

Koos heeft zich jarenlang ongelooflijk ingezet voor onze stichting om dat schier onmogelijke doel te bereiken. Mede door zijn volharding resulteerde dat in 2016 tot de overdracht van het huis aan Vereniging Hendrick de Keyser welke vereniging het nu tot een Museumhuis gaat inrichten: Huis Jan de Jong.

Koos ging in 1972 bouwkunde studeren aan de TU Eindhoven. Zijn wens was het om architect te worden en wellicht zijn vader op te volgen. In Eindhoven trof hij de docent Wim Ramselaar, oud medewerker van Jan de Jong, die hem het instrumentarium van de Bossche School architectuur - het werken met het plastisch getal – bij bracht. De beginselen van die architectuurstroming waren hem al met de ‘paplepel’ ingegeven als hij met zijn vader op bezoek ging bij Dom Hans van der Laan in Vaals en hij daar de stenen van de pater al spelend in een volgorde van grootte mocht leggen.

Desondanks koos hij in zijn studie een andere richting omdat hij meer gegrepen werd om ook technisch een goed gebouw te maken en studeerde af op ‘Konstruktief Ontwerpen’ en ‘Bouwfysica’. En zo werd Koos een alom gewaardeerde gedegen constructeur en bouwfysicus. Dat en zijn liefde voor de Bossche School architectuur kwam samen in zijn ‘Magnum Opus’: Een door hem zelf ontworpen en met vrienden gebouwd wonderschoon vakantieverblijf op een prachtige locatie in de regio Liguria in Italië. Hij laat hier een verblijfplaats na voor zijn kinderen, kleinkinderen en vrienden die de herinnering aan hem, familieman en bouwer, levend zullen houden.

Met de precisie en gedegenheid van een constructeur eigen heeft hij de functie van penningmeester in de Stichting met veel zorg uitgeoefend. Daar hadden wij geen omkijken naar; het was in vertrouwde handen. Totdat lichamelijk ongemak hem velde. Wij hopen dat hij, als een van de vertegenwoordigers namens de familie in de stichting, een waardige opvolger krijgt.

Die familie van Koos wensen wij alle sterkte toe bij dit te vroeg overlijden van deze bouwer en familieman.

Het Bestuur van de Jan de Jongstichting.